Naprawa nawierzchni
Naprawa spękań, spryskiwanie krawędzi asfaltem
Naprawa spękań
1. Opis ogólny
Przedmiotem niniejszego PZJ jest opis metody wykonania robót związanych z naprawą podłużnych i poprzecznych spękań nawierzchni bitumicznych, przez ich uszczelnienie.
Zakres robót obejmuje:
− uszczelnienie pęknięć poprzecznych i podłużnych nawierzchni bitumicznych poprzez poszerzenie do 15 mm i pogłębienie do 25 mm, zalanie masą zalewową.
Prace prowadzone są z zachowaniem zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, w większości przypadków przy zastosowaniu schematu organizacji ruchu dla robót szybko postępujących.
Wszyscy pracownicy posiadają:
– wymagane badania lekarskie
– wymagane szkolenia z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
2. Sprzęt
Do wykonania robót wykorzystywany jest następujący sprzęt:
– samojezdna frezarka do szczelin Strassmayr S FF12
– zamiatarki ręczne Karcher i mechaniczne Stiga
– lanca gorącego powietrza
– samojezdna zalewarka Strassmayr RWK 600/500 H
3. Materiały
Wykorzystywany sprzęt daje możliwość zastosowania szerokiej gamy materiałów do wypełnienia szczeliny, w tym:
– asfalty drogowe
– masy zalewowe TL
4. Specyfikacja metody usuwania spękań
Przystępując do napraw wskazanego odcinka drogi, w pierwszej kolejności regulowana jest kwestia organizacji ruchu i odpowiedniego zabezpieczenia prac.
Następnie spękania, które maja podlegać naprawie są szczegółowo oznaczane.
Po tych czynnościach przygotowawczych następuje nadanie spękaniom regularnego kształtu, zbliżonego w przekroju do prostokąta poprzez rozfrezowanie pęknięcia na szerokość około 15mm i głębokość około 25mm. Po nadaniu szczelinie odpowiedniego kształtu wykonywane jest dokładne oczyszczenie oraz ewentualne osuszenie, w celu dobrej przyczepności masy zalewowej do nawierzchni. W dalszej kolejności szczelina wypełniana jest odpowiednią masą zalewową i posypywana drobnym kruszywem granitowym.